Pewnie słyszałaś o tym, że nie wszystkie witaminy i minerały można przyjmować razem przez dłuższy czas.

Wiąże się to z tym, że nie każda forma i ilość danego minerału jest dla nas przyswajalna, a niektóre wręcz wypierają z naszego organizmu inne cenne składniki odżywcze. Niedobór jednego pierwiastka może też powodować akumulację innego.

Jako Autoryzowany Partner laboratorium badania włosa, miałam przyjemność przyjrzeć się bliżej tym zależnościom i chciałabym się tym z Tobą podzielić.



Powszechnie się słyszy, że bardzo ważne jest spożywanie dużej ilości wapnia.
A wiesz, że duże spożycie wapnia może zmniejszać wchłanianie cynku? A zaburzenie poziomu cynku będzie powodowało nadmierne wchłanianie miedzi, co może prowadzić do zatrucia organizmu?

Jeszcze ważniejszy jest właściwy poziom magnezu, bo odgrywa ważną rolę w dobrym przyswajaniu wapnia. Dzieje się tak poprzez reakcje chemiczne między tymi pierwiastkami, które powodują, że określony poziom magnezu wpływa na uzyskanie przez wapń formy płynnej, a przez to lepszego jego wchłaniania.

Natomiast wapń w nadmiarze hamuje działanie magnezu! I może np. zwiększać  wydzielanie insuliny.

A jeśli mamy za mało potasu w organizmie, to by nam się przydał magnez, bo mają względem siebie działanie synergistyczne. Większa ilość magnezu pomoże zwiększyć ilość potasu. Możemy wtedy jeść więcej gorzkiej czekolady 🙂

 

Witamina C działając synergistycznie wobec żelaza, powoduje jego większe wchłanianie, więc jeśli mamy mało żelaza, to możemy tym sposobem pomóc go zwiększyć.  Natomiast jeśli mamy dużo żelaza, to stosując duże dawki witaminy C możemy doprowadzić do zatoksycznienia tym pierwiastkiem organizmu!

Z kolei żelazo działa antagonistycznie na kobalt, który jest składową witaminy B12, więc jego duża ilość wypiera B12 z organizmu. Czyli w tej sytuacji warto zmniejszyć witaminę C, która mocniej przyswaja żelazo.

Jeśli mamy za mało miedzi, to też odstawiamy witaminę C, bo jest antagonistą miedzi i jeszcze szybciej organizm będzie się jej pozbywał!

Trudno za tym nadążyć, prawda?

Ciekawe są też zależności z metalami ciężkimi.

Wchłanianie np. ołowiu jest mniejsze przy odpowiednim poziomie magnezu. Dlatego jeśli wiemy, że jesteśmy narażeni w miejscu pracy na zatoksycznienienie ołowiem, to pamiętajmy o stosowaniu większych ilości magnezu.

Natomiast niedobór cynku może spowodować, że nawet niewielkie zetknięcie się z kadmem, może powodować jego akumulację w organizmie.
A kadm akumuluje się w wątrobie, nerkach, kościach, jądrach.
Jak można wyeliminować kadm?
Suplementować cynk, który jest jego antagonistą. Kadm łatwiej wtedy wydali się z naszego organizmu.

Dlatego warto co jakiś czas, robić badanie Analizy Pierwiastkowej Włosa, bo możemy zaobserwować te zależności, zanim wystąpią widoczne zmiany w organizmie. Badanie krwi nam nie pokaże wzajemnych proporcji pierwiastków. Pokaże nam bieżące ilości w dniu wykonywanego badania. Natomiast włos rośnie dłużej i z jego fragmentu możemy wybadać to, co działać się w organizmie na przestrzeni około miesiąca lub dłużej.

Znasz takie badanie? Robiłaś kiedyś?

Na czym polega taka analiza i czym się różni od badania krwi, opisałam tutaj – Analiza włosa, czego się po niej spodziewać?

Miłej lektury!

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.