Mówi się, że odporność bierze się z brzucha. Wiecie dlaczego?
Bo właśnie w jelitach znajduje się najwięcej, bo aż 70% komórek odpornościowych! Miliony wyspecjalizowanych komórek, które walczą na co dzień z wirusami, bakteriami i innymi zagrożeniami dla naszego organizmu.

Główną rolę w tej walce odgrywają limfocyty B i T. Limfocyty B powstają w szpiku kostnym. Mają za zadanie rozpoznanie intruza, a następnie uwolnienie przeciwciał do krwiobiegu, aby go zniszczyć.  Limfocyty T dojrzewają w grasicy, następnie migrują do krwi obwodowej i naczyń limfatycznych. Doskonale odróżniają zdrowe komórki od chorych, nowotworowych, bakterii, grzybów czy toksyn. Działają sprawnie jak oddziały wojska.
Pod warunkiem oczywiście, że mamy zdrowy organizm. Jeśli jest zanieczyszczony toksynami, czy metalami ciężkimi, nie będzie niestety w stanie się bronić, bo po prostu komórki odpornościowe nie będą mogły rozpoznać patologicznych komórek i nie zadziałają. Np. w sytuacji, gdy dostaną się drobiny obcego białka i powstaną kompleksy autoimmunologiczne, o których pisałam tutaj: Oczyszczanie organizmu – luksus czy konieczność?

Dlatego tak ważne jest, abyśmy zadbali przede wszystkim o stan naszych jelit, od których w dużej mierze zależy, czy nasz układ odpornościowy będzie funkcjonował prawidłowo.

Czym tak naprawdę jest odporność?

Dr Jaromir Bertlik mówi, że układ odpornościowy jest jedyną rzeczą na świecie, która jest bardziej skomplikowana niż przepisy prawa podatkowego 🙂

A tak na poważnie,  układ odpornościowy składa się z trzech części:

  • Układ wrodzony – tworzą go skóra oraz błony śluzowe, które produkują wydzieliny mające nas chronić przed zakażeniami
  • Układ adaptacyjny – ma za zadanie odpowiedzieć na inwazję drobnoustrojów, poprzez przekształcenie białych ciałek krwi w komórki zwalczające te drobnoustroje
  • Układ limfatyczny – sieć naczyń limfatycznych, które cały czas filtrują z limfy obce dla nas wirusy, bakterie, itp. Ważną częścią tego układu są migdałki, które są pierwszymi strażnikami naszej odporności, a także śledziona (największy narząd limfatyczny, który usuwa stare i obumarłe komórki), wyrostek robaczkowy, który pełni rolę filtru bakteryjnego, szpik kostny, w którym powstają limfocyty B oraz płytki (kępki) Peyera znajdujące się w naszych jelitach.

Na pewno się czasem zastanawiacie, dlaczego niektórzy ludzie chorują a inni nie, prawda?

Wyobraźmy sobie, że komórki odpornościowe to żołnierze, którzy przygotowują się do walki w obronie zdrowia, działający przeciwko inwazji wirusów, bakterii, czy innych patogenów. Są doskonale wyposażeni i przygotowani do walki, aby uchronić nasz organizm przed zachorowaniem.

Znajdujące się w naszym układzie krwionośnym makrofagi, zwane komórkami żernymi mają moc fagocytozy, czyli natychmiastowego wychwytywania i wchłaniania zagrażających nam patogenów.

Osoby, których układ odpornościowy pracuje prawidłowo (a więc ich żołnierze są wyposażeni w skuteczną broń i w każdej chwili są gotowi do walki), nie chorują, pomimo tego, że wokół szaleją wirusy i bakterie. Nawet jeśli złapią jakiegoś wirusa, to ich mocny i sprawny układ obronny znakomicie sobie z nim poradzi.

Jak więc zapewnić sobie mocny układ odpornościowy?

  • Zadbać o prawidłowo zbilansowaną dietę – jeśli będziemy dostarczać odpowiednie składniki odżywcze, to nasza odporność będzie wzrastać. Jeśli np. zadbamy o witaminę A w naszym żywieniu, która skutecznie hamuje zanikanie grasicy, to przedłużymy sobie produkcję limfocytów T. Z kolei poprzez dostarczenie odpowiedniej ilości cynku, który uczestniczy w tworzeniu ok. 120 enzymów, zapewnimy sobie produkcję potrzebnych przeciwciał i namnażanie się komórek układu odpornościowego
  • Unikać zmartwień i stresów, które bardzo osłabiają naszą odporność
  • Wprowadzić do codziennych zajęć aktywność fizyczną, podczas której znacznie wzrasta skuteczność działania komórek układu odpornościowego. Pamiętajmy jednak, że nadmiar wysiłku może też osłabić odporność. Dlatego sport powinien być uprawiany rozsądnie, stosownie do naszego wieku i możliwości.
  • Oczyszczać organizm, bo zanieczyszczenia i toksyny bardzo upośledzają działanie układu odpornościowego (np. poprzez Alveo – Czysta siła natury, które nie tylko oczyszcza, ale również stymuluje układ odpornościowy)
  • Unikać cukru. Jedna łyżeczka cukru potrafi zablokować działanie komórek żernych na ok. godzinę! To zupełnie tak, jakbyśmy naszym żołnierzom zabrali broń…

Warto również zapamiętać i zastosować w naszej codziennej krzątaninie porady, które przyczynią się do tego, że nasza odporność będzie silna i sprawna.
Poznajcie zatem:

Top 15 aktywatorów układu odpornościowego (według dr Jaromira Bertlika):

  • Słuchanie swojego ciała – organizm pokazuje, że coś złego się dzieje (np. bólem czy zmęczeniem)
  • Nawadnianie organizmu – najlepiej wypijać 200 ml wody na 10 kg wagi naszego ciała
  • Zadbanie o pełnię kolorów na talerzu – zwłaszcza warzyw: zielonych, czerwonych, pomarańczowych
  • Zapewnienie różnorodności pożywienia, które dodaje życiu smaku
  • Stosowanie odpowiedniej suplementacji zapewniającej potrzebne witaminy i minerały, których tak często brakuje dzisiaj w produktach spożywczych
  • Cieszenie się snem – zadbajmy o 6-8 godzin codziennego snu
  • Stosowanie zdrowych i bezpiecznych metod gotowania
  • Bawienie się w „tłuszczowego” detektywa – wybierajmy zdrowe tłuszcze, a unikajmy np. trans tłuszczów
  • Zadbanie o swoją wartość emocjonalną – wzmocnijmy swoje zdrowie psychiczne
  • Ograniczanie stresu – oglądajmy komedie. Śmiech sprawia, że od razu lepiej się czujemy. Doceńmy też moc modlitwy, jogi, medytacji, które pomagają nam się wyciszyć i wsłuchać w swój organizm
  • Odkrywanie cudu ćwiczeń – aktywność ruchowa wzmacnia układ odpornościowy
  • Cieszenie się własną zmysłowością – regularny seks zwiększa naszą odporność 🙂
  • Nauczenie swojego ciała magicznego dotyku – doceńmy masaż, który pozwala nie tylko usuwać toksyny z naszego organizmu, ale również relaksować się
  • Zapoznanie swojego ciała z magią ziół
  • Czerpanie radości z tego, co robimy!

Jak Wam się podobają wymienione aktywatory? Które z nich stosujecie, a których nie docenialiście?

A może macie jakieś własne pomysły na wzmocnienie odporności?

Pozdrawiam Was ciepło 🙂

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/K%C4%99pka_Peyera

Fragmenty wykładu dr Jaromira Bertlika na temat układu odpornościowego z dnia 22 marca 2013 roku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *