Wszyscy z utęsknieniem czekamy na wiosnę, a wraz z nią na kolory zielonej trawy, różnobarwnych kwiatów, niebieskiego nieba i złocistego słońca.
Kolory bardzo mocno oddziaływają na nasze życie. Wnoszą w niego radość lub smutek, energię i moc albo osłabienie i utratę sił, poczucie szczęścia lub przygnębienia.
To samo dotyczy kolorów na talerzu i ich wpływie na nasze zdrowie i samopoczucie.

Jakie kolory zatem warto wprowadzić do codziennej diety, a których unikać?

Zaczniemy od koloru białego, który łagodzi emocje, wycisza i odpręża.
Niestety na talerzu nie ma już dobrego działania, a chodzi mi tu przede wszystkim o biały cukier, białą mąkę, biały ryż, białą sklepową sól (oczyszczoną ze wszystkiego, co dla nas dobre) i mleko krowie (zwłaszcza UHT, o którym pisałam tutaj http://bit.ly/cozmlekiem)

Co białego warto wprowadzić na talerz?
Kokos – olej kokosowy, mleczko, wiórki i cały owoc, który jest cennym źródłem tłuszczy nasyconych, zwłaszcza dla osób unikających tłuszczy zwierzęcych.

A zielony?
W naturze i pomieszczeniach kolor wiosennej trawy uspokaja, łagodzi.  Zmniejsza napięcie mięśni i obniża ciśnienie.

To kolor, który powinien codziennie gościć na naszym stole. Zwłaszcza zielone warzywa, które nie tylko mają największą dla nas gęstość odżywczą (o czym pisze dr Joel Fuhrman), ale pomagają oczyszczać krew (w sam raz na wiosnę), odkwaszać organizm, a dzięki zawartości witamin, minerałów, kwasu foliowego i cennych fitoskładników, dbają o naszą odporność i dobrą kondycję organizmu.

Jeśli jesteśmy zdrowi, to zielone warzywa zwłaszcza liściaste, możemy jeść w każdych ilościach (wyjątkiem są osoby np. z dną moczanową, chorobami tarczycy czy krzepliwością krwi).

Co znajdziemy w zielonych kolorach?


Brokuły – mają więcej witaminy C  niż cytrusy, więcej białka niż steki, są naturalnym  źródłem siarki, żelaza i witamin z grupy B, a fitozwiązki w nich zawarte unieszkodliwiają substancje rakotwórcze, zanim wyrządzą szkody w organizmie. Należą do warzyw krzyżowych, więc osoby z niedoczynnością tarczycy powinni je stosować gotowane (ze względu na goitrogeny, które zaburzają wchłanianie jodu).

Kapusta – zawiera dużo siarki (niszczy pasożyty i oczyszcza krew), dużo witaminy U, która jest lekarstwem na wrzody (warto pić świeżo wyciśnięty sok z kapusty. Pomaga przy wypryskach skórnych, owrzodzeniach, żylakach.

Awokado – ma najwięcej białka spośród wszystkich owoców, zawierają więcej potasu niż banany, niezbędne dla nas kwasy tłuszczowe i luteinę, która jest pożywieniem dla mózgu i przeciwdziała zwyrodnieniom plamki żółtej (podobnie jak jarmuż).

Kolor żółty kojarzy nam się z kolei z radością, słońcem, pozytywną energią i motywacją do działania.

Banany – lubimy je, bo są słodkie, mają sporo potasu (zwłaszcza te rosnące w ciepłych krajach, bo te sprzedawane na straganach już niestety tracą wiele wartości odżywczych). Warto też pamiętać, że zaśluzowują (lepiej nie jeść ich przy katarze i mokrym kaszlu, bo wzmagają wydzielinę).

Cytryny – chociaż są kwaśne, to odkwaszają organizm. Dlatego warto wypijać rano wodę z cytryną i imbirem (zwłaszcza zimą). Dobrze działają na wątrobę, wspomagają wydzielanie żółci, pobudzają pracę jelit, rozrzedzają i oczyszczają krew.

A kolor pomarańczowy?  To kolor bardzo pozytywny, kojarzy się z energią, witalnością,  kreatywnością i pasją.
Czy wiecie, że w pomieszczeniu o pomarańczowych ścianach, wydziela się większa ilość soków trawiennych, co budzi uczucie głodu? Dlatego dla niejadków warto pomalować chociaż jedną ścianę w kuchni na pomarańczowo 😉

Marchew – ma bardzo dużo beta-karotenu (podobnie jak dynia czy batat). Przy okazji warto wiedzieć, że tylko naturalny beta-karoten ma korzystne właściwości, na ten sztuczny należy uważać. Ma działanie oczyszczające, moczopędne, niszczy bakterie gnilne w jelitach i pasożyty, chroni przed nowotworem, leczy kurzą ślepotę, zakażenia ucha, choroby skóry, łagodzi krztusiec i inne rodzaje kaszlu.

Ciekawostka: jeśli robimy sok, to warto do niego dodać natkę z marchewki. Nie będzie wówczas taki słodki, a pomoże przeciwdziałać nowotworom i zastojom wątroby.

 

Kolor czerwony to oczywiście energia i moc.
Jednak zbyt dużo czerwieni w pomieszczeniu utrudnia zasypianie, powoduje częstsze mruganie powiekami oraz wzrost ciśnienia krwi.

Papryka – dużo witaminy C (3 razy więcej niż pomarańcze) i  beta-karotenu (prowitaminy A), dzięki czemu wzmacnia się nasza odporność. Jest rośliną psiankowatą, więc osoby z chorobami serca czy autoimmunologicznymi powinni stosować ją ostrożnie.

Granat – chociaż u nas nie rośnie, to warto go wprowadzić do naszej diety, ze względu na silne działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe (hamuje angiogenezę, czyli tworzenie się nowych naczyń koniecznych do rozwoju guza), przeciwmiażdżycowe (zapobiega zlepianiom się krwinek).

Kolor niebieski, a właściwie fioletowy kojarzy nam się z łagodnością i spokojem. W niebieskich pomieszczeniach obniża się ciśnienie krwi i lepiej się śpi (przy problemach z zasypianiem warto pomalować sypialnię na niebiesko).

Czarne jagody – są bogactwem antocyjanin (barwniki roślinne, które działają bakteriobójczo, przeciwzapalnie i przeciwutleniająco) i rutyny uszczelniającej naczynia. Czy wiecie, że w łyżce jagód jest więcej rutyny niż w opakowaniu rutinoscorbinu?

Ciekawostka: Jeśli kupujecie coś niebieskiego w sklepie, to zwracajcie uwagę na barwnik zwany błękitem brylantowym lub brylantową czernią (np. w niebieskich galaretkach), który  (choć jego nazwa pięknie brzmi), jest niebezpieczny dla naszego zdrowia, a zwłaszcza dla dzieci.


A na koniec proponuję odrobinę koloru brązowego: kostkę gorzkiej czekolady z filiżanką kawy (bez mleka oczywiście 😉 )

Jak Wam się podoba takie zestawienie kolorów?

 

 

 

Źródła:
Paul Pitchford “Odżywianie dla zdrowia”
Dr Joel Fuhrman “Superodporność”
Dr Dean Ornish “Spectrum”

One thought on “Wiosną budzą się kolory… a na talerzu?

  1. Polecam!!! Kolory , którymi się otaczamy świadczą o naszym zdrowiu fizycznym i psychicznym. Jedząc kolorowo poprawiamy swoje samopoczucie. A jeśli jest to sałatka z kolorowych warzyw to poprawiamy również zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *